آیا رویکرد Run To Fail رویکرد کاملا غلطی است

قبل از اینکه به بررسی درست یا اشتباه بودن رویکرد Run to fail بپردازیم، لازم است تا تعریف دقیقی از آن ارایه کنیم. رویکرد RTF یک استراتژی نگهداری و تعمیر است که بر طبق آن فعالیت‌های نگهدارانه(نگهداری و تعمیرات) تنها در زمانی رخ می‌دهد که دارایی ما دچار نقصان شده باشد. خواه این نقصان به دلیل خرابی رخ داده باشد خواه به دلیل نقص در عملکرد آن(که شامل افت کیفیت و بازده تجهیز می‌باشد). اما تفاوت عمده‌ای که این استراتژی و فعالیت‌های مبتی بر آن را از نگهداری و تعمیرات واکنشی متمایز می‌سازد، انتخاب آگاهانه این استراتژی جهت کاهش هزینه‌های نهایی نگهداری و تعمیرات دارایی‌ها می‌باشد. در واقع انتخاب این رویکرد با بررسی و تجزیه و تحلیل‌های دقیق صورت گرفته و صرفا به دلیل فرار از مسئولیت یا به دلیل ساده بودن تعمیر یک تجهیز و یا در دسترس بودن قطعات یدکی، این استراتژی انتخاب نمی‌شود.

چه زمانی از رویکر Run To Fail استفاده کنیم

انتخاب استراتژی RTF نیاز به بررسی و تحلیل فراوانی دارد. این تحلیل‌ها شامل تحلیل میانگین زمان بین دو خرابی، متوسط زمان تعمیر، متوسط زمان توقف جهت تامین قطعه(توقفات غیر فنی) و اهمیت و اولویت تجهیز، بیشترین تعداد و نوع مهارت‌های مورد نیاز جهت انجام تعمیرات(کدام مهارت‌ها جهت تعمیر دستگاه بیشتر مورد استفاده قرار گرفته) و میزان دسترسی به این مهارت‌ها، و … .

تمامی این تحلیل‌ها به شما کمک خواهند کرد تا به این نتیجه برسید که آیا انجام نت پیشگیرانه دستگاه، نسبت به اتخاذ رویکرد RTF هزینه کمتری به شما تحمیل خواهد کرد یا خیر.

در صورت انتخاب این رویکرد چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

پیش از اینکه تصمیم بگیرید از این رویکرد جهت نگهداری و تعمیر دستگاه خود پیروی کنید باید کلیه قطعات یدکی(لااقل قطعات پرمصرف و حیاتی)دستگاه خود و تامین کنندگان آن‌ها را شناسایی نمایید و مطمئن شوید که در صورت نیاز منابع مالی و راه‌کارهای دسترسی سریع به قطعات تجهیز را در اختیار دارید. در کشورهایی مثل کشور ما که اقتصاد آن‌ها ناپایدار بوده و همواره با تحریم‌های ظالمان روبرو می‌باشند. این مسئله حیاتی‌تر می‌باشد. اگر شما در زمان نیاز به یک قطعه بطور ناگهانی قطعه در بازار نایاب شد و یا قیمت آن بطور غیر معقولی بالا رفت، با مشکلات فراوانی روبرو خواهید شد و نه تنها هزینه‌های نگهداری و تعمیرات دستگاه شما کاهش پیدا نمی‌کند بلکه ممکن است هزینه‌های شما چند برابر شود. در این مواقع مدیرانی که تا دیروز از شما به دلیل کاهش هزینه‌ها تقدیر و تشکر می‌کردند به یکباره در مقام قضاوت در خواهند آمد و شما را به دلیل انتخاب یک رویکرد به ظاهر غلط سرزنش خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *