اشتباهات رایج در تحلیل ریشه‌ای خرابی

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ایجاد قابلیت اطمینان، ریشه‌یابی و کشف و حذف عوامل پنهان وقوع خرابی‌ها می‌باشد. مدیران نگهداری و تعمیرات بنابر دلایل مختلفی همچون پرتکرار بودن یک خرابی، زمان تعمیر بالا یا تغییرات ناگهانی در روند بروز خرابی و … اقدام به تحلیل ریشه‌ای یک خرابی خاص در تجهیزات می‌نمایند. تحلیل ریشه‌ای خرابی فرایندی است که طی آن عوامل پنهان و غیرفیزیکی بروز خرابی‌ها شناسایی شده تا با حذف این عوامل از بروز مجدد آن‌ها جلوگیری شود. تحلیل ریشه‌ای خرابی معمولا در قالب جلساتی بین اعضای تیم‌نگهداری و تعمیرات، مدیران تولید، اپراتورها و خبرگان هر صنعت صورت می‌گیرد.اگر چه فرایند تحلیل ریشه‌ای خرابی‌ها نقش بالایی در افزایش قابلیت اطمینان دارد ولی وجود برخی دام‌ها و خطا‌ها در فرایند تحلیل می‌تواند منجر به نتیجه‌گیری غلط شود که این امر در نهایت تاثیر معکوسی شاخص‌های نت خواهد گذاشت و منجر به کاهش قابلیت اطمینان تجهیزات خواهد شد.

در این مطلب قصد داریم شما را با برخی از این اشتباهات آشنا نماییم.

۱- برگزاری جلسات با تاخیر زیاد

جلسات تحلیل ریشه‌ای خرابی می‌بایست در کمترین زمان ممکن بعد از بروز خرابی ، درست در زمانی که اطلاعات موجود در رابطه با خرابی تازه و آری از هرگونه نتیجه‌گیری‌های شخصی هستند، برگزار شوند. تاخیر در برگزاری جلسات باعث می‌شود داده‌ها دست‌خوش فراموش شده و افراد ذیربط نظرات شخصی خود را با اطلاعات واقعی تلفیق نمایند.

۲- انتخاب افراد نامناسب برای تیم تحلیل

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که باعث انحراف فرایند تحلیل ریشه‌ای خرابی می‌گردد، وجود اعضای غیر مرتبط در تیم‌تحقیق و تحلیل می‌باشد. گاهی افراد خبره تلاش می‌کنند نظرات شخصی و تجربیات خود را به سایر اعضای تیم تحمیل نمایند. که این مسئله بر تصمیم‌گیری سایر اعضا اثر منفی خواهد گذاشت. سعی کنید اعضای تیم از ترکیب درستی از اعضا با تجربیات و سطح تجربه و اطلاعات متفاوت انتخاب شوند. بهتر است دبیر جلسه فردی با مهارت و تجربیاتی متفاوت، با زمینه خرابی مورد تحقیق باشد.

۳- محدود شدن تحلیل ریشه‌ای در سطح مدیران یا تیم نت

یکی از آفت‌های عمده تحلیل ریشه‌ای خرابی، محدود کردن آن به اعضای تیم‌ نگهداری و تعمیرات و یا بدتر از آن محدود شدن فرایند تحلیل به سطح مدیران می‌باشد. بهتر است در زمان برگزاری جلسات افرادی از حوزه‌های مختلف در جلسه حضور داشته باشند. اولین افرادی که در زمان بروز خرابی در کنار تجهیزات قرار دارند اپراتورها و پرسنل تولید می‌باشند، حضور این افراد در جلسات و فرایند تحقیق ضروری می‌باشد.

۵- عدم وجود آزادی بیان

تمسخر، نادیده‌گرفتن افراد، سرزنش و مواردی از این دست باعث می‌شود تا اعضای تیم جرات ابراز نظر نداشته باشند و در نتیجه بسیاری از جنبه‌های تحقیق به درستی بررسی نگردد. ایجاد شرایط طوفان فکری و آزادی بیان به گونه‌ای که افراد بدون هیچ گونه واهمه‌ای تمامی آن‌چه که به ذهنشان می‌رسد را بر زبان آورند اصلی اساسی در موفقیت جلسات تحلیل ریشه‌ای می‌باشد. هرچه تعداد نظرات بیشتر باشد امکان آشکار شدن نکات پنهانی بیشتر می‌شود. البته باید توجه داشت که این آزادی بیان باعث ایجاد هرج و مرج نگردد.

۶- توقف زود‌هنگام یا طولانی شدن پرسش‌ها

این نکته که تا کجا به پرسیدن سوالات “چرا؟-چرا؟” ادامه دهیم، نکته کلیدی در کشف عوامل پنهان بروز خرابی می‌باشد. اتمام زودهنگام پرسش‌ها باعث می‌شود نتایج تحلیل در سطح عیوب ظاهری باقی بماند و هرگز به عوامل سیستماتیک و بنیادین بروز خرابی پی‌نبریم. عواملی که عدم رفع آن‌ها باعث افزایش هزینه‌های نگهداری، کاهش قابلیت اطمینان و بروز خرابی‌های پرتکرار می‌گردد. از طرف دیگر ریز شدن زیاد می‌تواند، افزایش فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات و سرویس‌های غیر ضروری و در نتیجه افزایش هزینه‌های نت را به همراه داشته باشد.

۷- عدم پیاده‌سازی راه‌ حل‌ها

بدترین اشتباه برگزاری جلسات و رسیدن به نتایجی است که هرگز اجرایی نشده و در همان جلسه تحلیل به فراموشی سپرده شوند. اجرا نشدن راه‌حل‌ها دلسردی و نارضایتی اعضای تیم و بی اعتمادی مدیران بالادستی را نسبت به تیم نت به دنبال خواهد داشت.در چنین شرایطی برگزاری نکردن جلسات تحلیل ریشه‌ای بهتر از برگزاری آن‌ها می‌باشد.

پیاده سازی راه‌کارها بهترین معیار برای سنجش کارآیی و عملکرد تیم تحلیل می‌باشد. دست‌یابی به نتایج مثبت باعث ایجاد غرور و انگیزه در بین اعضای تیم شده و اشتیاق آن‌ها را برای شرکت در جلسات بعدی بالاتر خواهد برد. البته به شرط اینکه تبلیغات مناسبی از دستاوردهای حاصل شده صورت گیرد تا کلیه مدیران و همکاران در بخش‌های مختلف درجریان نتایج کسب شده قرار گیرند. این کار همراهی و همدلی مدیران را نیز به همراه خواهد داشت.

اگر در زمینه برگزاری جلسات تجلیل ریشه‌ای خرابی، تدوین دستورالعمل‌های مربوطه و آموزش پرسنل نیاز به راهنمایی دارید تیم متخصصین نگهداشت آمادگی همکاری و همراهی شما تا رسیدن به اهداف مورد نظرتان را دارد. با ما در تماس باشید.

Info@maintenex.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *