اهمیت بازآموزی نحوه کار با CMMS و رویه‌های مرتبط با آن

اهمیت آموزش و روشهای تازه سازی CMMS
به بسیاری از سازمان ها به دلایل مختلف تلاش می کنند از CMMS خود بیشترین بهره را ببرند. گاهی اوقات کیفیت پایین داده ها ، گزارش دهی ضعیف یا این واقعیت که در حین نصب برخی از تنظیمات به درستی صورت نگرفته علت اصلی عملکرد ضعیف CMMS می‌باشد. در این شرایط بسیاری از سازمان ها به دنبال نصب و راه‌اندازی CMMS جدید می‌روند، اما با همان شرایط قبل روبرو می‌شوند. چرا این مشکل بوجود می‌آید؟ خوب ، موارد مختلفی وجود دارد ، مانند پیاده‌سازی ضعیف، پیکربندی غلط یا حتی استفاده روزانه نادرست از CMMS.
با این حال ، یکی از مسائلی که معمولاً با آن روبرو هستیم این است که کارکنان (هم تکنسین های خط تولید، برنامه ریزان ، کارکنان انبار و غیره) با همه قابلیت های سیستم آشنا نیستند یا نمی دانند چگونه از سیستم استفاده کنند !

اهمیت آموزش اولیه و باز‌آموزی(تازه سازی آموزش‌ها)
یک مورد مهم که همیشه باید به درستی صورت گیرد ارایه آموزش‌های صحیح و جامع اولیه به کسانی است که با CMMS در ارتباط هستند. این آموزش‌ها باید مرتبط با نقش افراد در سیستم طراحی و انتقال داده شوند. آموزش براساس نقش افراد، این اطمینان را بوجود می‌آورد که برنامه ریزان آموزش های خاص همراستا با نقش و فعالیت‌های روزانه خود دریافت نموده‌اند ، و نسبت به آنچه که ارتباطی با نقش آن‌ها ندارد آموزش نمی‌بینند..
اغلب اوقات ، این آموزش چند هفته قبل از راه‌اندازی CMMS برگزار می شود. اما یکی از مواردی که در این زمینه وجود دارد این است که همیشه کارها براساس برنامه‌ریزی پیش نمی‌رود و تاخیر در راه‌اندازی سیستم باعث می‌شود که افراد آنچه‌ را که آموزش دیده‌اند فراموش کنند. در صورتی که بین آموزش‌های اولیه و اجرای عملی آن‌ها در CMMS فاصله بیافتد، بسیاری از مسایل و نکته‌ها فراموش خواهند شد.
بر همین اساس یک بازآموزی سریع و فشرده با حجم کم‌تر نسبت به آموزش‌های اولیه درست پس از راه‌اندازی CMMS ، کمک فراوانی به یاد آوری کارکردهای سیستم خواهد کرد. همچنین داشتن یه برنامه سالانه بازآموزی (بخصوص در سال‌های اولیه پس از پیاده‌سازی CMMS) کمک فراوانی در افزایش کارایی افراد و نرم‌افزار CMMS خواهد کرد. علاوه بران باعث می‌شود که افرادی که به هر علت دچار برداشت غلط در خصوص کارکرد سیستم شده‌اند، به مسیر درست بازگردند.

داشتن رویه‌ها و روش‌های اجرا استاندارد آینده استفاده از سیستم را تضمین می کند
معمولا در سال‌های اولیه پس از راه‌اندازی CMMS سوالات زیادی در ذهن تکنسین‌ها بوجود می‌آید که اغلب این سوالات تکراری هستند. داشتن یه رویه استاندارد این امکان را بوجود می‌آوردی که یک مرجع یا راهنمای مستند جهت بازآموزی و یادآوری برای کارهای که بطور معمول تکرار نمی‌شوند و احتمال دارد دچار فراموشی شوند، وجود دارد.

برای دستیابی به بالاترین سطح کارایی CMMS ، به موارد زیادی از جمله استانداردهای داده‌ها ، پیکربندی مناسب و غیره نیاز دارید اما مهمتر از همه ، در ابتدا باید آموزش‌های گسترده ای داشته باشید و بازآموزی‌های حین کار ، همراه استانداری سازی وریه‌ها می‌باشد. هنگامی که کارکنان می دانند که چگونه از CMMS به درستی استفاده کنند و بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود به سرعت دسترسی پیدا کنند ، کارایی CMMS به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

۱ thought on “اهمیت بازآموزی نحوه کار با CMMS و رویه‌های مرتبط با آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *