نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM)

سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) مجموعه فعالیت ها و روش های منظم و دوره ای است که به منظور بررسی وضعیت موجود, به روز رسانی و حفظ تجهیزات در شرایط مطلوب,انجام می شود . به نحوی که افزایش بهره وری و کاهش فرسایش تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه های سنگین خرید و تعمیرات قطعه برای مجموعه به حداقل برسد.

سرویس نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) مجموعه فعالیت ها و روش های منظم و دوره ای است که به منظور بررسی وضعیت موجود, به روز رسانی و حفظ تجهیزات در شرایط مطلوب,انجام می شود . به نحوی که افزایش بهره وری و کاهش فرسایش تجهیزات و در نتیجه کاهش هزینه های سنگین خرید و تعمیرات قطعه برای مجموعه به حداقل برسد.

اهداف:

هدف از اجرایPM را می توان به موارد ذیل خلاصه نمود:
۱- بیشینه کردن دوره عمر مفید دستگاه ها و تجهیزات
۲- بیشینه کردن قابلیت اطمینان دستگاه ها و تجهیزات
۳- بیشینه کردن کارایی کل تجهیزات
۴- کمینه کردن تعمیرات اتفاقی دستگاه هاو ماشین آلات
۵- تحت کنترل در آوردن توقفات و جلوگیری از خرابی های عظیم به دلیل بروز یک اشکال جزیی و کم نمودن تعداد دفعات از کار افتادن تجهیزات
۶- تحت کنترل درآوردن موجودی قطعات یدکی در انبار و ایجاد نظم و ترتیب و استاندارد کردن امور مربوطه
۷- کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی
۸- افزایش کیفیت راهبری و جلوگیری از اتلاف وقت و جلوگیری از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقف
۹- زمان سنجی و روش سنجی فعالیت های تعمیری و تولیدی و در نتیجه بالا بردن بهره وری

شاخصه های تعمیرات سنتی

۱-تعمیر دستگاه، پس از خرابی آن
۲- انجام سرویس ها و بازدیدها بصورت ناقص، متفرق و سلیقه ای
۳-عدم ثبت مستمر اطلاعات تعمیراتی
۴-عدم بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات ثبت شده و صدور گزارش های مورد نیاز
۵-عدم بهره برداری از نتایج گزارشات به منظور اصلاح روشها

نقاط ضعف و قوت نگرش سنتی

نکات قوت:
۱- بومی بودن و جا افتاده بودن روش سنتی
۲- سنخیت داشتن شاخصه های تعمیرات,با سایر امور جاری در کشور.
نکات ضعف:
۱-عدم توان بکارگیری دانش و فن آوری های جدید.
۲-معلوم نبودن قابلیت اطمینان و ضریب آمادگی دستگاه ها.
۳-وابستگی کامل سیستم به دانش و حافظه تعمیرکاران (به علت مستند نکردن فعالیت های تعمیراتی)
۴-عدم ثبات در (سازمان,روش و فرآیندها) پس از هر جابجائی نیروی انسانی (مدیر تعمیرات یا تعمیرکار).
۵- روشن نبودن مقصرین احتمالی در خرابی ها. به دلیل عدم وجود شرح وظیفه و دستورالعمل ها

شاخصه های نگرش سیستمی (نظام مند) به تعمیرات:

۱-ثبت کلیه فعالیت ها , ارائه گزارشات و پیشنهادات
۲-اولویت دادن به فعالیت های پیشگیرانه PM
3-ایجاد یک فراگرد اطلاعات فنی وسیستمی فیمابین بخش های مختلف سازمان و همچنین فیمابین سازمان عملیاتی و بخش های ستادی و اداری.
۴- ایجاد بستر مناسب برای مشارکت کلیه نیروهای عملیاتی, اداری و پشتیبانی در انجام فعالیت های PM.
مراحل انجام PM برای تجهیزات مرکز داده
۱- شناسایی سیستمها اعم از قطعات و تهیه یک شناسنامه برای دستگاه
۲- باد گرفتن کردن دستگاه به طوری که تمامی گرد و خاک درون دستگاه زدوده شود.
۳- استفاده از اسپری های مخصوص برای تمیز کردن درگاه های حساس دستگاه برروی قطعات الکترونیکی دستگاه
۴- تمیز کردن بدنه دستگاه از بیرون و داخل
۵- روشن کردن دستگاه و مطمئن شدن از سلامت دستگاه توسط تست Smart Start
6- در صورت شناسایی خرابی ارجاع آن جهت تعمیر و تعویض قطعه خراب با سالم
۷- راه اندازی مجدد دستگاه و تحویل آن به مشتری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *