Lead Time شاخصی که وضعیت سازمان شما را بیان می‌کند

زمان انتظار (L.T): یا Lead Time مدت زمان طی شده از لحظه ثبت سفارش خرید تا دریافت کالا در انبار می‌باشد.

چرا این شاخص اهمیت دارد؟

اهمیت محاسبه این شاخص از آن جهت است که میزان تاخیر در تامین یک قطعه را مشخص کرده و امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر جهت تامین قطعات به ویژه قطعات حیاتی یا قطعات پرمصرف را فراهم می‌نماید. محاسبه این شاخص کمک می‌کند تا زمان دقیق ثبت سفارش برای هر قطعه را و در نتیجه نقطه سفارش، سطح بهینه موجودی و مقدار سفارش اقتصادی را محاسبه نماید تا با کمترین میزان کمبود مواجه گردید.

از طرف دیگر محاسبه زمان انتظار مسائل پشت‌پرده دیگری را مشخص می‌کند که بیان‌گر وضعیت یک سازمان می‌باشد. مسائلی که باعث افزایش یا کاهش مدت زمان انتظار جهت تامین یک کالا می‌گردد. در این مطلب قصد دارم در مورد مواردی که بر افزایش زمان انتظار اثر گذار هستند صحبت کرده و راه‌کارهایی برای بهبود ارائه کنم

۱- بروکراسی‌های اداری

شاید به جرات بتوان گفت مهم‌ترین عامل درون سازمانی که منجر به بالا رفتن زمان انتظار یا تاخیر در تامین قطعات می‌گردد، برورکراسی‌های پیچیده باشد. زمان طی شده از لحظه ثبت سفارش تا زمان تامین منابع مالی و خرید قطعه توسط مامورین و کارشناسان خرید را بررسی کنید. اگر این فاصله طولانی باشد به همان میزان زمان انتظار نیز بالا خواهد بود. بررسی کنید کدام فرایندها را می‌توان حذف یا ادغام نمود و به این ترتیب بخشی از این زمان را کاهش دهید.

۲- شرایط مالی سازمان

گاهی تاخیر در تامین ناشی از وجود مشکلات مالی در سازمان‌ می‌باشد. در این موارد اولویت‌بندی قطعات و کاهش هزینه‌های راکد انبارداری کمک می‌کند می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و در نتیجه امکان تامین زود‌تر منابع مالی مفید باشد.

در شرایط بحرانی فروش اقلام راکد راهی دیگر جهت فراهم آوردن منابع مالی مورد نیاز برای تامین قطعات با اهمیتی که هزینه تامین آن‌ها بالا بوده و سازمان در تامین بودجه مورد نیاز آن‌ها با مشکل مواجه شده، می‌باشد.

۳- عدم شناخت تامین‌کنندگان

گاهی تاخیر در یافتن تامین‌کننده باعث افزایش زمان انتظار می‌گردد.این مشکل به دو دلیل رخ می‌دهد:

۱- سازمان لیست دقیقی از قطعات مورد نیاز خود در اختیار ندارد. بنابراین هربار که قطعه جدید درخواست می‌گردد با مشکل شناسایی تامین کننده مواجه می‌گردد. در این حالت به مرور زمان مدت زمان انتظار برای شناسایی تامین کننده کاهش خواهد یافت زیرا هربار که قطعه‌ای درخواست و خریداری شود، لیست از تامین کنندگان مرتبط به دست سازمان خواهد رسید که در آینده و در زمان دریافت سفارش مشابه مدت زمان‌ کمتری برای انتخاب تامین کننده تلف خواهد شد.

۲- حالت دوم زمانی است که سازمان تامین کنندگان را به خوبی می‌شناسد ولی در هر سفارش به دنبال کمترین قیمت یا بهترین پیشنهاد می‌باشد. بنابراین با هر درخواست خریدی که به قسمت کنترل موجودی ارسال می‌شود،‌لیست اقلام مورد نیاز برای تمامی تامین کنندگان ارسال می‌گردد تا قیمت پیشنهادی خود را به سازمان ارائه نمایند. که این فرایند باعث به تاخیر افتادن روال تامین و افزایش مدت زمان انتظار می‌گردد.اگرچه در برخی موارد این روش باعث کاهش در هزینه تامین قطعات می‌گردد، اما انتخاب چنین رویکردی به عنوان استراتژی اصلی سازمان جهت تامین قطعات یدکی معایبی با خود به همراه خواهد داشت و در برخی موارد باعث از دست رفتن توان عملیاتی سازمان خواهد شد. با اولویت‌بندی تامین کنندگان می‌توان بخشی از این مشکل را برطرف کرد. به این ترتیب که با دریافت یک سفارش جدید، لیست قطعات مورد نیاز تنها برای تامین کنندگانی که اولویت بالاتری دارند ارسال خواهد شد، نه تمامی تامین‌کنندگان شناسایی شده.

۴- عدم تعیین اولویت یا اولویت‌بندی غلط درخواست‌ها

عدم اولویت‌بندی اقلام مورد‌ نیاز باعث می‌شود اقلام پر مصرف در صف خرید پشت سر اقلامی قرار بگیرند که مصرف کمتری دارند. این مشکل به مرور زمان باعث بالارفتن زمان انتظار برای خرید این اقلام و در نتیجه زمان انتظار کل خواهد شد. اولویت‌بندی نادرست و توجه زیاد به اقلام پر مصرف نیز باعث تاخیر در خرید اقلام کم‌مصرف می‌گردد که در نهایت بر زمان انتظار کل تاثیر خواهد گذاشت.

۵- بالا بودن تعداد درخواست‌های خرید

تعدد درخواست‌های خرید باعث طولانی شدن صف‌های سفارشات و در نتیجه افزایش زمان انتظار می‌گردد. تعیین غلط مقدار سفارش عامل اصلی افزایش تعداد درخواست‌ها می‌گردد. محاسبه مقدار سفارش اقتصادی کمک می‌کند در هر دوره خرید مقدار سفارش برای هر کالا در سطح معقولی صورت گیرد.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در صنایع عدم تحلیل شاخص‌هایی است که به ظاهر از اهمیت‌کمتری برخوردار هستند. بسیاری از صنایع به ویژه صنایع وابسته به دولت در کشور ما محاسبه، اندازه‌گیری و تحلیل شاخص‌ها را کاری بیهوده و غیر کارآمد می‌دانند. مدیران صرفا به تولید توجه می‌کنند و به همین دلیل گاهی متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شوند .

با نظرات خود ما را دلگرم کرده و به بهبود محتوای سایت کمک نمایید

۱ thought on “Lead Time شاخصی که وضعیت سازمان شما را بیان می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *