
بهینه سازی برنامههای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در ده گام
اگر در حال حاضر یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه (PM) دارید و می خواهید آن را بهبود ببخشید ، در ۱۰ مرحله می توانید به مقصود خود برسید.پس از انجام این مراحل ، ناکارآمدی هایی از جمله PM های بیش از حد و با برنامه ریزی ناقص ، PM های غیر ضرروی تجهیزات ، برنامههای پیشگیرانه مرتبط با دستگاههای با اهمیت پایین که در اولویت اجرای بالاتری قرار میگیرند ، کشف می شود.
اگرچه یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه را نمی توان به جایگزین کاملی برای RCM طلقی نمود، با این حال PMOمیتواند به عنوان راهکاری برای افزایش قابلیت اطمینان در نظر گرفته شود.
در ادامه ۱۰ مرحله به همراه توضیحی در مورد نحوه انجام هر یک از آنها برای بهبود برنامه PM شما آورده شده است.
گام اول : تشکیل تیم بهینهسازی
خوب است که برای افزایش سطح مسئولیت پذیری و پاسخگویی خود سه یا چهار همتیمی انتخاب کنید. این افراد باید هم از بخش نت باشند و هم از بخشهای اجرای(مثل واحد برنامهریزی تولید). به این ترتیب بهینهسازیها و پیشرفتهایی که ایجاد میشود به گونهای خواهد بود که شاخصهای کلیدی کلیه بخشهای مرتبط را بهبود دهد و بهبود مختص یک حوزه خاص و گاها به ضرر حوزه دیگر، نخواهد بود.
گام دوم : اولویت بندی تجهیزات
اگر تا کنون اقدام به اولویتبندی تجهیزات خود ننمودهاید، الان زمان مناسبی برای آن خواهد بود. اولویت بندی تجهیزات کمک میکند، درک بهتری برای اولویت بندی انجام PMO روی دستگاههای مختلف داشته باشید. یک الگوی مناسب انتخاب کرده و تیم رتبهبندی تجهیزات را تشکیل دهید. اینبار هم تیم شما باید ترکیبی از پرسنل نت و اجرایی باشد.
گام سوم: دستگاه بحرانی را انتخاب کنید
برای شروع یک دستگاه بحرانی را انتخاب کنید. کل تیم باید روی بهینهسازی فعالیتهای پیشگیرانه این دستگاه متمرکز شود. در آیند تیم می تواند برای بهینه سازی برنامه های PM برای دارایی های متعدد به طور همزمان توزیع شود.
پس از اینکه دستگاه را انتخاب نمودید،گزارش کاملی از تاریخچه کلیه برنامههای PM گذشته دستگاه تهیه کنید.
گام چهارم: کلیه حالات خرابی را شناسایی کنید
برای ویرایش مؤثر PM های موجود و ایجاد موارد جدید ، باید بدانید که چگونه دارایی از کار می افتد. این کار به تازهکارها ، کمک می کند تا داراییها را در یکی از دو دسته انواع خرابی(شکست) ها قرار دهند: وابسته به سن یا غیر وابسته به سن.
گام پنجم : انواع کارها را مشخص کنید
با استفاده از گزارش تهیه شده در مرحله ۳ ، کارهای مختلف PM مربوط به دارایی را بررسی کنید. به هر کار یک برچسب اختصاص دهید. در ادامه لیستی از برچسبهای مختلف وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید:
- بازرسیهای عادی
- بازرسیهای با هدف کشف خرابیهای پنهان
- سرویس و تعمیرات دورهای / اورهال با هدف بازگرداندن تجهیز به وضع قبل
پس از آن مشخص کنید که آیا نوع فعالیت انتخابی با نوع حالات خرابی مرتبط به دستگاه همخوانی دارد یا خیر. به عنوان مثال اگر خرابیهای تجهیز غیر وابسته به سن هستند، سرویسهای دورهای با هدف بازگرداندن تجهیز به وضع قبل ضرورتی ندارند. در واقع اگر دستگاه نیاز به انجام تعمیرات دورهای ندارد، آن را حذف کنید
گام ششم: بازبینی کارها در CMMS
اگر تکنسینها با تردید و محتاطانه با CMMS کار میکنند( یعنی بر اساس منافع خود اطلاعات را وارد میکنند). تیم بهینه سازی وظیفه دارد تا کلیه فعالیتهای ثبت شده در CMMS را بررسی کرده و از صحت اطلاعات آن اطمینان حاصل کند
اگر برای انجام کارها توسط تیم اجرایی نت زمانی تخمینی در CMMS ثبت نمودهاید، اطمینان حاصل کنید که این زمان برای انجام کار با کیفیت و دقیق مناسب باشد.
گام هفتم: بررسی تناوب تکرار کارها
یا برنامههای در نظر گرفته شده بیش از نیاز هستند، یا مناسب هستند. یا بطور کل هیچ برنامه PMی تعریف نشده و دستگاه در زمانها غیرقابل پیشبینی و برنامهریزی نشده دچار شکست میشود. داشتن ترکیبی از اطلاعات در خصوص دستگاه و سوابق نگهداری و تعمیرات تجهیز به شما در پاسخ دادن به این سوالات کمک میکند.
گام هشتم: مرحل قبل را برای سایر دستگاهها اجرا کنید
برای سایر دارایی هایی که نگهداری و تعمیر آنها را به عهده دارید ، مراحل چهار تا هفت را پیاده سازی کنید. حالت خرابی را مشخص کنید ، انواع PM های در حال جاری را تعیین کنید ، وظایف موجود در CMMS را مرور کنید و ضمن اعمال به روزرسانی های لازم ، فرکانس کارها را بررسی کنید.
گام نهم : برای خود اهدافی تعریف کنید
برای مسولیت پذیری بیشتر تیم، اهدافی برای آن تعیین کنید. مثلا مشخص کنید که تیم در طول هفته فرایند بازنگری PM را برای تعداد مشخص از تجهیزات اعمال کند. بطور هفتگی گزارشات را بررسی کنید
گام دهم : تعیین میزان انطباق
باید اطمینان حاصل کنید که برنامههای PMی کا بررسی و بهینهسازی نمودهاید، به درستی انجام میشوند. بویژه در خصوص PMهای تقویمی با مسئول برنامهریزی/زمانبندی فعالیتهای تیم خود هماهنگ باشید تا بازه تقویمی انجام را بهینه نمایید. همچنین میزان انطباق برنامههای جاری با زمانبندی انجام شده را بررسی کنید. یکی دیگر از اهداف شما باید بهبود درصد انطباق برنامهها با زمانبندی انجام شده باشد.
- نظرات